Op pad langs wilde lararia
De site van Malagne nodigt de bezoekers uit om terug te keren in de tijd door het scheppen van tastbare verbintenissen tussen kennis en geloof in heden en verleden. Het lararium is een klein altaar gewijd aan de god Lares, beschermer van het huishouden, en dat we in alle Romeinse huizen terugvinden. Het woord “wild” verwijst naar de boom, sylva in het Latijn, wat woud betekent. Met een pad van de wilde lararia, sculpturen in hout, heeft Malagne de dimensie kunst ingevoerd in het archeologisch geheel: kunst en plaats zijn verweven tot één universum.
De kunstenaar en zijn aanpak in Malagne
Xavier Rijs’ artistieke opvatting bestaat erin vragen over het leven te stellen via het leven van een boom. De boom die sinds zijn kindertijd een levenspartner was, wordt doorheen de jaren een theatraal sculptuur. Zijn aanpak heeft een abstracte dimensie die vooral steunt op het contextueel aspect (het werkt is ontworpen voor en met de plaats) en op meditatieve kant van de kunst (de boom wordt een denkmodel, een speurtocht). Zijn interesse voor de collectieve en publieke dimensie brengt hem er toe te werken in erg uiteenlopende oorden, zowel in België als in het buitenland.
Het beeld van een boom leent zich uitstekend voor de indruk van een sensor die ons verbindt met onze wortels, met de ziel van onze voorgangers en met die van de natuur. Het geheugen van de boom draagt de oorsprong van de wereld in zich, en is de link met 2000 jaar geschiedenis van de site van Malagne. Dat was wat de kunstenaar speciaal inspireerde. Elke boomsculptuur nodigt uit tot ontdekking van de site en is een plek van bezinning en ontmoeting. Deze “wilde larairia” nodigen de wandelaar uit even halt te houden en zich te verbinden met de geschiedenis van de site, met haar landschap, met haar bewoners, en met haar goden.